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Après l’Ekta on fait quoi?

La fin de l’année 2012 était aussi la fin de l’Ektachrome 100D, pellicule inversible couleur de chez Kodak.
En décembre Kodak annonce avoir arrêté la fabrication de toute sa gamme d’Ektachrome, au moment où le dernier stock a été écoulé. Inutile donc d’essayer de remplir la cave en passant des commandes démesurées. C’est la fin tout de suite maintenant, alors mieux vaut commencer à chercher d’autres alternatives dès à présent.

Dans la foulée, Kodak France nous annonce que l’inversible Noir et Blanc continue d’être fabriquée, et que la négative 50D va être disponible en conditionnement Super 8 (probablement à partir d’avril via Kodak-France).
Et enfin, les tarifs de la négative ont baissé mais, ne nous réjouissons pas trop vite, le conditionnement Super 8 a lui bien augmenté. Il y a de fortes chance que toutes les cartouches s’alignent sur le prix des négatives déjà en circulation, soit 27€ HT (hors remises de Kodak-France sur l’achat en grande quantité).

* * *

Au labo de Mire, on ne panique pas, mais cela va entrainer forcément des évolutions. Sûrement un coup de fouet pour l’utilisation du 16mm, et une plus large utilisation de la tireuse optique dès qu’on lui aura trouvé une tête S8. Et pour les accrocs du Super 8 couleur en inversible, le recours à d’autres marques, donc d’autres émulsions et d’autres types d’images…

L’utilisation du Super 8 couleur inversible en 2013 selon Kodak

Chez Kodak déjà, le Super 8 couleur n’est pas totalement abandonné puisque la 50D sera conditionné en cartouches. Mais comme il s’agit d’une émulsion négative, et non d’une inversible (dont le développement se fait directement en positif), cela pose quelques questions.
On obtiendra, avec la 50D, un film positif seulement après tirage. Mais il n’existe pas de pellicule de tirage en Super 8. Le labo de Mire pourrait le permettre dans de bonnes conditions à l’aide de la truca (tireuse optique) et donc sous la forme d’un gonflage en 16mm.

Avec un tel processus, quel est l’intérêt d’utiliser du Super 8 plutôt que du 16mm?
En perdant sa simplicité d’utilisation et la (relative) immédiateté de résultat, ce support peut-il toujours être l’emblème du cinéma amateurs des années 60-70? et d’une réappropriation artistique? d’une opposition à la notion de professionnel?

L’autre question à laquelle Kodak a malheureusement déjà répondu avec l’arrêt de l’Ekta est celle de la diffusion.
Y a-t-il un intérêt à continuer de projeter en pellicule des images réalisées en Super 8?

La 50D proposée par Kodak est une alternative qui conviendra donc surtout à ceux qui utilisent déjà le Super 8 numérisé dont l’inversion via le logiciel de montage est évidente.

D’un point de vue général, malgré des annonces qui émanent plus des départements marketing que des départements philanthropie des fabricants, la diminution constante de l’offre argentique tend à la disparition. Ceci dit, puisqu’il s’agit surtout d’une question de profit, les coûts sont déterminants dans les politiques des fabricants. En conséquence, le conditionnement en cartouche du Super 8 est un grand désavantage pour ce support. Le 16mm et le 35mm quant à eux restent relativement simples à produire, donc loin d’être aussi menacés.

Plus d’informations sur cette problématiques grâce au résumé de Nicolas Rey (L’Abominable) d’une visite chez Kodak en 2012 (email du 26/12/2012 sur la liste ‘Forum’ Labos).

Hello all,

As I had promised before, here is a short relation of a visit David Kidman, Kevin Rice and I made to the Kodak Rochester site last September. (Sorry lack of courage for French version…)

That day, we were granted a tour of a few of the buildings that compose the Kodak park – something like 10 or 12 big factories sitting next to one another. An executive was taking us three to the different places : the acetate base manufacturing building, the polyester base manufacturing building, the emulsion preparation factory, the emulsion-coating building, the chemical factory, the R&D building, the finishing building etc. We got inside two of these places : the polyester base one and the finishing. It would have been nice to see the heart of things, the coating of the emulsion on the base, but this happens in total darkness and admittance in that building is very controlled to minimize dust.

Polyester base fabrication happens in a building which is about 2 km long… At one end, the polyester (PET) pellets are melted and casted onto a rotating wheel so as  to become a web which is then stretched  passing in drafting and tentering cabinets that follow one another in that giant machine. The web is pulled through all this, become thinner and wider along the way, so that at the other end, a thin 54-inch (137 cm) wide roll of polyester is wound up on a axis. This roll is cut every 10,000 ft (3000 m), and then a new one is made. The machine actually doesn’t stop, a system permits removing the finished polester roll and attaching the web to a new axis. And when I say the machine never stops, I do mean it : apart from when it is in maintenance, it is operating 24 h a day. I actually takes a few days before it reaches the right temperature at all points and can start yielding usable stuff, so it’s not the kind of thing you start in the morning and shut down before leaving the office.  Two or  three people, sitting at the end in front of computers and getting up every 30 min to change the pick up, operate it in normal conditions. That’s how 10,000 ft of base material is produced every half hour of the day, 7 days a week…

So 10 000 ft rolls of 54 inches, that will later be coated with emulsion and then cut down to the different film formats, that’s 38 times 10 000 ft of 35 mm : total 66 hours worth of professional motion picture film material produced every half hour! Double the number of rolls for 16mm ; and multiply the duration by 2.5, that 5 x 66  = 332 hours of our favorite medium… That machine was conceived in the 1990s when mass production of film was necessary. Clearly, it is now completely oversized… It is actually polyester machine #7, and a couple other ones are sitting next to it. Only one is used at the time now, and that either #6 or #7, as Kodak wants the quality of fabrication these later units give. I suppose upgrading earlier machines to today’s technology would be a massive investment that Kodak cannot make at this time.

Then we saw the finishing building, where the 54-inch rolls, after they have been coated, are slit , perforated and cut to a manageable length to become the rolls that are sold to customers. This happens in the dark this time, as film has been sensitized. But as, again, every type of machine seems to have been replicated a number of times, it was possible to visit and see what they look like.  It actually looked like a very quiet building (on Friday afternoon though)… We couldn’t see the super 8 production line, I don’t remember why, maybe it was busy ? We learned that it had been moved from Chalons in France to Colorado, and then to Colorado to Rochester as Kodak has now closed all the other factories in the world that it used to have. Downsizing they call it… The number of employees in the Rochester plant itself has been dramatically reduced. Everything that used to be 24 h that could be switched to 5-day operation has been. A second emulsion-coating building was shut down, etc.

Of course, no one knows where the downfall in sales of photographic material will stop. Still photography, which used to be 80% of the market when motion picture was 20%, is down to 20% now and motion picture has become the main thing. Side markets like x-ray films are pretty much down everywhere in the world, except for a few specific technical applications, like scanning bridges for defects ! Kodak sold a lot of patents recently and is getting out of a number of digital businesses where it is not competetive  to recenter on film production. It tries to rent out space in the giant Kodak park… It tries pretty much everything that it can to continue produce its range of emulsions going from negative to print films passing through intermediate stocks, sound stocks, and digital internegative stocks. They looked pretty serious in their dedication to continue everything as long as they sell enough of each material to make it sustainable…

As I asked which stock were the most endangered, our guide said that Ektachrome was a concern, as it is (was!) a difficult stock to manufacture and is sold very little, compared to negatives or print film… He didn’t say they were about to stop though… just a hint…  I asked about color print film, for instance, as I was sure the volumes of sale have fallen like crazy in the past couple years, but it seems not too hard to make so hopefully it will not be the next thing on the list. 16mm is ok, as film is made in these big 54-inch rolls first, so cutting a few of them that are done in 16mm isn’t much hassle.  Super-8 is a pain however, with the question of inserting it in the cartridge, and although they just released the 50D negative in super 8 to divert customers from the fact they were stopping Ektachrome, there might come a day when they stop it altogether. They already say they don’t make money with it, that it’s more a question of image (in the sense of marketing I mean)… Black and white, and especially b&w reversal, is a very low market now for Kodak, but what might save it is that it is much simpler to make than color (and anyways, there are other manufacturers than Kodak for it). And finally, guess which kind of films sells more and more? Of course, one answer is digital internegative conceived to long-term archive a finished film by transferring the digital image back to film — remember , hard disks last 30 years and Hollywood studios are very well aware of that! But more surprisingly, the other stuffs that increases in 65mm negative, as people in the industry attached to film now pay the extra $$ to capture the original image on 65 mm film rather than digital. With a 1700 euros list price for the 300 m roll (8 1/2 min in traditional 65mm, less than 3 min in IMAX) – we should just hope that it gets bigger!

Maybe my colleagues that day will remember other details or want to add something.

Happy 2013, with plenty of film unexposed rolls going trhough your hands! It will be intersting to watch what happens when Kodak re-emerges from Chapter 11 ; supposedly in the first half of the year. When we were there, they were trying to make a deal with Hollywood studios so that they commit to make a certain number of feature length films on film in the coming years, so that they can offer reasonable market perspectives to the judges.

Nicolas

PS If you are interested in the subject, that book that was mentioned earlier on the list « Making Kodak Film » by R. Shanebrook is quite impressive.
http://www.makingkodakfilm.com/

Les alternatives à l’Ektachrome via Wittner, GK, Kahl

La plupart des informations qu’on peut obtenir sur le sujet se trouvent dans les échanges qui ont lieu sur la liste ‘Forum’ Labo de Film Labs.
En décembre, suite à l’annonce de l’arrêt de l’Ektachrome, Cherry Kino a fait une synthèse des informations collectées sur les alternatives existantes. Voici une traduction sur le pouce :

Message de Cherry Kino du 16/12/2012 sur la liste ‘Agenda’ Labos de Film Labs.
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Cinevia 50D (GK Film)

Vous avez reçu recemment un email de Cherry Kino à propos de l’arrêt par Kodak de leur pellicule couleur inversible – Ektachrome 100D – et depuis j’ai eu un email de Daniela Zahlner de Film Koop à Vienne, et un autre de Frank Bruinsma de Super 8 Reversal Lab à Rotterdam (merci à vous deux!), m’informant de quelques pellicules couleur inversibles alternatives, j’ai donc pensé qu’il serait bon de faire circuler l’info.

Wittner V50D (Wittner Kinotechnik)

Les films peuvent être commandés depuis l’Allemagne. Il y en a un chez Kahl Film (Kahl UT 18), un chez GK Film (Cinevia 50D, de la Fuji Velvia qui a été coupée, re-perforée et re-conditionnée en cartouches Super 8, mentionée dans mon dernier email), et un chez Wittner (Chrome V50D – Je pense que c’est aussi de la Fuji Velvia). Celui de Wittner a été disponible en rouleau de 60 mètres (tout comme les cartouches habituels de 50 pieds), pour permettre de re-remplir vos propres cartouches – heureusement ce sera disponible à nouveau car ce sera le plus économique!

Kahl UT 18 (Kahl Film)

Tant que Fuji maintient la fabrication quelques uns de ses films photo (pas seulement ceux pour le cinéma), ces films reconditionnés Velvia Super 8 devraient être en sécurité quelques temps, car ils sont produits à partir de film diapositive.

Voilà les liens :

http://www.kahlfilm.de/content.php?nav=10
http://www.gkfilm.de/en/index.html
http://www.wittner-kinotechnik.de/katalog/04_filmm/s8_filmm.php

N’oubliez pas que tous ces films sont équilibrés pour la lumière du jour, donc le protocole requis est le même que pour l’Ektachrome 100D.
– si vous filmer à la lumière du jour, positionner le bouton sur tugsten / Lightbulb, et si vous filmez avec une lumière tungsten, il vous faudra ajouter un filtre 80 bleu.

J’essaye de ne pas envoyer d’emails trop souvent, mais vu les derniers évènement j’ai pensé qu’il serait bon de partager quelques sources d’alternative pour l’inversible couleur.

Joyeuses Fêtes

xCK

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Lire le message original (anglais).

 

 

 

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